Een dark pattern is een onethisch of misleidend ontwerp in een digitale interface, dat gebruikers probeert te verleiden om iets te doen wat ze normaal gesproken niet zouden willen of wat niet in hun belang is. Dark patterns worden vaak gebruikt om gebruikers te verleiden om bijvoorbeeld aankopen te doen, persoonlijke gegevens te delen of toestemming te geven voor iets wat ze niet begrijpen. Het doel van dark patterns is om gebruikers te manipuleren, terwijl het lijkt alsof ze een vrije keuze maken. Het is belangrijk om op te letten voor dark patterns wanneer je online bent, omdat ze vaak gebruikt worden om mensen te misleiden of te oplichten.
Voorbeelden Dark Patterns
Verborgen kosten:
Je gaat naar de laatste stap van het afrekenen, om vervolgens te ontdekken dat er onverwachte kosten zijn ontstaan, zoals verzendkosten, servicekosten enz.
Bait and switch:
De gebruiker wil één ding doen, maar in plaats daarvan gebeurt er iets anders, iets onwenselijks. Zo veranderde Microsoft de betekenis van de x-knop (wat normaal het afsluiten van een scherm is) in het accepteren van de upgrade naar windows 10.
Confirmshaming:
Wanneer websites je beledigen voor het niet kiezen van een optie. De optie om te weigeren is zo geformuleerd dat de gebruiker zich schaamt voor de naleving.