De privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo is niet langer terug te vinden in het keuzescherm voor zoekmachines in Android. Dat scherm werkt op basis van een veiling: wie het meeste geld biedt, krijgt een plek. Het bedrijf kan gewoonweg niet opbieden tegen andere zoekmachines die een plekje in de keuzelijst willen bemachtigen.
Sinds vorig jaar is Google net als Apple verplicht om gebruikers een keuze te geven over welke zoekmachine ze willen gebruiken. Of je als zoekmachine verschijnt op het keuzescherm werkt op basis van een veiling: wie het meeste geld biedt, krijgt een plek.
DuckDuckGo hekelt die manier van werken, omdat zoekmachines die inzetten op het verdienen van zoveel mogelijk geld aan hun gebruikers zich een hogere bieding kunnen veroorloven. Ook de duurzame zoekmachine Ecosia zou hierdoor niet langer een plek kunnen bemachtigen.
Google houdt elk kwartaal per land een nieuwe veiling . Zoekmachines kunnen aangeven hoeveel geld ze willen betalen per keer dat een gebruiker ze kiest. De drie hoogste bieders krijgen – naast Google zelf – een plek. Zij betalen niet het geboden bedrag maar moeten het bod van de vierde hoogste bieder betalen.
Google bewijst hiermee dat privacy geen prioriteit heeft.