Nu iOS 14.5 voor het publiek is vrijgegeven, beginnen we een beter beeld te krijgen van de manier waarop verschillende bedrijven de nieuwe privacyvereiste App Tracking Transparency implementeren. Opvallend zijn de popup-berichten die Facebook en Instagram gebruiken om gebruikers aan te moedigen de optie “Toestaan” te kiezen als ze worden gevraagd naar tracking.
In het popup-bericht legt Facebook uit dat iOS 14.5 van ontwikkelaars eist dat ze “toestemming vragen om bepaalde gegevens van dit apparaat te volgen om jouw advertenties te verbeteren.” Het bericht beschrijft drie manieren waarop gebruikers profiteren van dit soort gegevensverzameling:
- Je advertenties tonen die meer gepersonaliseerd zijn
- Helpen Instagram/Facebook gratis te houden
- Bedrijven ondersteunen die afhankelijk zijn van advertenties om hun klanten te bereiken
Facebook verwijst naar deze popups als “educatieve schermen.” Ze zullen verschijnen voor gebruikers onmiddellijk vóór de iOS 14.5 App Tracking Transparency prompt. De tweede bullet is vooral interessant omdat er geen aanwijzingen zijn geweest dat Facebook van plan is om betaalde versies van zijn applicaties aan te bieden.
Mag Facebook dit doen?
Bedrijven mogen een informatiescherm laten zien voordat de pop-up van App Tracking Transparency in iOS 14.5 verschijnt. Daarop mogen ze argumenten geven waarom je data met ze zou willen delen.
Hoe kan ik tracking in 1 keer uitschakelen?
Als je standaard niet door apps gevolgd wilt worden kun je alle meldingen stop zetten. Je keuze is dan te vergelijken met een nee-nee sticker op de deur. Ga hiervoor naar Instellingen -> Privacy -> Tracking en zet het schuifje uit.