Uit een onderzoek van de Electronic Frontier Foundation (EFF) blijkt dat de Ring app veel trackers van derden bevat. Hierdoor wordt een overvloed aan persoonlijke informatie van klanten verstuurt naar verschillende reclamebedrijven.
Trackers zijn in staat om te gebruikers te herkennen en te bespioneren
Het gevaar bij het verzenden van zelfs kleine stukjes informatie is dat marketingbedrijven deze stukjes kunnen samenvoegen. Als deze combinatie van informatie uniek is, kan het mogelijk zijn om een gebruiker te identificeren en te volgen zonder gebruik te maken van cookies. Deze informatie maakt je uniek onder duizenden gebruikers, vandaar de naam fingerprinting (vingerafdruk). Daardoor ben je gemakkelijk te identificeren.
Via deze vingerafdruk kan je apparaat ook worden herkend wanneer je andere apps gebruikt. Hierdoor zijn trackers in staat om te gebruikers te herkennen en te bespioneren zonder het gebruik van cookies. Deze bedrijven kunnen je dus volgen via apps, realtime interactiegegevens met de app, informatie over je thuisnetwerk en gedrag op het internet.
Ring sluist gegevens bewust door naar dataverzamelaars
Ring beweert prioriteit te geven aan de veiligheid en privacy van haar klanten, zo profileert Ring zichzelf als een bedrijf dat het privéleven van burgers vergemakkelijkt en veiliger maakt. In werkelijkheid is Ring een bedrijf dat consumentengegevens verkeerd verwerkt, en die gegevens ook bewust aan trackers en dataverzamelaars doorgeeft.
Ring is eigendom van Amazon.